CNG Misvattingen

CNG is hetzelfde als LPG ?

NEEN ! En het één heeft niets te maken met het ander.

LPG is niet zo populair omdat er heel wat veiligheidsongemakken mee gepaard gaan (niet ondergronds parkeren, …). LPG is een mengsel van petroleumgassen, dit gas is zwaarder dan lucht en zal bij lekkage in één gaswolk samen dalen naar het laagste punt (vloer, kelder, riolering). Bijgevolg is ontploffingsgevaar hier reëel. LPG komt steeds minder voor.

CNG is samengeperst aardgas en is lichter dan lucht. Door de veel hogere drukken bij CNG is alle gebruikte apparatuur tegen veel hogere drukken bestand dan bij LPG. Bij eventuele lekkage stijgt het aardgas en lost het onmiddellijk op in lucht. CNG wordt steeds gekender en populairder omwille van het milieuvriendelijk aspect en het belangrijk financieel voordeel ten opzichte van alle andere mogelijkheden.

CNG kan je niet tanken in een LPG voertuig en omgekeerd. Dit is gewoon niet mogelijk omdat de vulaansluitingen en de tankpistolen totaal anders zijn. Vergissingen zijn dus niet mogelijk.

Betaal je bij CNG ook de speciale LPG tanks (supplement op de jaarlijkse verkeersbelasting) ?

NEEN ! Op nieuw ingeschreven CNG auto’s betaal je geen BIV (inschrijvingstanks) en geen verkeersbelasting tot 2020.

Oeps, CNG tank van mijn auto is leeg. Moet ik mijn voertuig laten takelen ?

NEEN ! Een auto op CNG, en ook de meeste bestelwagens op CNG, hebben ook nog een kleine of een volwaardige benzinetank. Indien er niet onmiddellijk een CNG tankstation in de buurt is, kan je gerust verder rijden op benzine tot je terug CNG getankt hebt. Dit maakt net een CNG auto zo interessant, aangezien je er ook mee op reis kan (met zuiver electrische voertuigen lukt dit niet, batterij leeg = takelen). Trouwens, een CNG voertuig moet nu en dan eens op benzine rijden om de motor bijkomend te smeren. Bovendien is het niet goed om de benzine in de tank te laten verouderen.

Heb ik wel voldoende kofferruimte in een CNG auto ?

JA ! De meeste automerken leveren nieuwe CNG voertuigen af fabriek. Dit betekent dat brandstoftanks voor CNG niet in de kofferruimte van uw auto komen te liggen. De CNG tanks liggen meestal tussen de wielbasis onder de vloerplaat van de wagen of onder de kofferruimte. Het is bijna onmogelijk om een CNG auto te onderscheiden van een diesel of benzine voertuig.

Kan ik met mijn CNG auto op de ferry of in de kanaaltunnel ?

Net als bij het ondergronds parkeren, ook geen belemmeringen op de ferry. Echter laat Eurotunnel geen CNG, LNG of LPG voertuigen toe in hun Shuttles.

Is een auto op diesel of benzine veiliger dan een CNG auto ?

Eigenlijk niet. Autofabrikanten moeten met hun CNG modellen dezelfde crach tests ondergaan als alle andere voertuigen.

Zelf CNG thuis tanken is mogelijk, is dat wel praktisch en voordelig ?

Thuis CNG tanken kan inderdaad als je een aardgasaansluiting hebt. Voor de  veiligheid wordt deze het best buiten of op een zeer goed geventileerde plaats opgesteld. Een zogenaamde slowfill home filler kost algauw enkele duizenden euro’s in aanschaf, het stroomverbruik van de compressor om het gas te comprimeren is een twee- tot drievoud als van een professionele op een publiek tankstation, de particuliere aankoopprijs van het aardgas is merkelijk hoger dan de groothandelsinkoopprijs van publieke tankstations, en periodiek zijn er aanzienlijke onderhouds- en revisiekosten om de home filler veilig te laten blijven werken. Bovendien duurt het vullen ruim een halve dag tot een volle nacht per voertuig. Een slowfill aardgascompressor is een elektrisch toestel dat lawaai maakt, ook ‘s nachts, voor uzelf en uw buren. Dus enkel aan te raden voor als er geen publiek station in de buurt is wegens te duur en vrij onpraktisch.